Kirstine Seligmanns Skole er en privat grundskole og som udtrykt i skolens formålsparagraf ønsker vi bl.a.:
- i samarbejde med forældrene, at skabe trygge og udviklende forhold for den enkelte elev i relation til sig selv og til skolen som helhed
- at have nært samarbejde mellem hjem, elever og lærere om den enkelte og klassen
- at give eleverne forståelse for værdien af gensidig respekt og hensyntagen
Derfor er Kirstine Seligmanns Skoles mobbepolitik enkel:
Kirstine Seligmanns Skole accepterer ikke mobning.
Definition af mobning:
Ofte benyttes begrebet mobning i flæng eller som synonym for mere uskyldige former for drillerier. Det er derfor vigtigt at præcisere begrebet.
En person er mobbet, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer.
Ved negative handlinger kan der være tale om:
- Direkte fysisk vold, skub, slag, spark etc.
- Handlinger ledsaget af ord, trusler og hån, samt det at sige ubehagelige og lede ting
- Handlinger uden ord ved brug af grimasser, gestus, ved at vende vedkommende ryggen eller ved ikke efterkomme en persons ønsker for at irritere eller såre. Negative handlinger kan også udtrykkes mere indirekte gennem social isolering og udelukkelse fra gruppen.
Det bør understreges, at man ikke kalder det mobning, når to fysisk eller psykisk omtrent lige stærke personer er i konflikt, skændes eller slås. For at man kan tale om mobning, må der være en vis ubalance i styrkeforholdet: Den, der bliver udsat for de negative handlinger, har normalt ikke så let ved at forsvare sig og er ofte lidt hjælpeløs over for den eller dem, der plager ham eller hende.
Signaler på mobning:
Den mobbede vil være tilbøjelig til at:
- Blive passiv, trække sig ud af fællesskabet
- Gå for sig selv og være alene i frikvartererne
- Søge megen voksenkontakt
- Gå tilbage i udviklingstrin
- Udvise ringe selvtillid
- Komme let ud af balance, blive opfarende eller indelukket
- Komme for sent eller udeblive fra undervisningen
- Miste eller få ødelagt ting, tøj og.lign.
- Klare sig dårligere fagligt
- Være bange for at gå i skole
Voksne omkring børnene skal være opmærksomme på ovenstående advarselssignaler, men ingen af signalerne peger i sig selv på mobning, de kan være forårsaget af andre ting. Pludselige eller store forandringer i adfærden er vigtige tegn.