Opfølgning - mellemtrin
Følgende besvarelser gøres til genstand for en formativ undersøgelse på mellemtrinnet:
5 % af eleverne oplever tit, at der er nogen, der driller dem. 25 % oplever nogle gange at blive drillet. Da der gennem Fri for mobberi er fokus på trivsel i indskolingen, vil ovenstående her blive behandlet gennem de handleplaner, der allerede er.
33 % af eleverne oplever at have ondt i maven nogle gange eller tit. 47 % af eleverne har nogle gange eller tit ondt i hovedet.
39 % er bange for eller nogle gange bange for, at de andre børn griner af dem. Heraf udtrykker 8 %, at de generelt er bange for, at de andre børn griner af dem.
45 % oplever, at det er svært, eller nogle gange svært, at høre, hvad læreren siger.
33 % af eleverne oplever, at toiletterne ikke er rene.
Der er i nedenstående gennemført fokusgruppeinterviews, med udgangspunkt i ovenstående, med udvalgte elever fra 4. - 6. klasse.
Opfølgning - trivsel
Mellemtrinseleverne er generelt glade for hinanden i klasserne og overraskede over svarprocenterne. En gruppe udtaler, at der er sket en positiv forandring og fortæller, at klassen er blevet meget bedre til at samarbejde. Jubilæumsugen var god for sammenholdet.
Det opleves, at det bedrer trivslen, hvis man er åben over for hinanden. Også det at finde flere venner, ikke kun en ven, som måske kan være fraværende. Man kan være bange for at få et nej, hvis man har svært ved at komme ind i et fællesskab. Generelt oplever eleverne dog, at de er gode til at invitere andre indenfor, men man har også selv et ansvar. Hvis man har anderledes interesser, er det sværere at komme ind.
Der kan forekomme grupperinger, fx fodbolddrenge-/ikke fodbolddrengegrupperinger. Og hvis man giver udtryk for særlige interesser, kan der kommenteres på det. Der opleves dog ikke mobberi, og hvis man bliver uvenner, bliver man hurtigt gode venner igen. Det opleves, at udviklingen på mellemtrinnet går i retning af, at man udvikler sig, og derfor går i forskellige retninger, blandt andet med baggrund i forskellige interesser. Det at være anderledes fylder meget. Her betyder klassearrangementer på klassen meget for at styrke fællesskabet på tværs af forskelligheder. Lærerne opleves som gode til at tage imod nye elever i klasserne.
Når nogle elever i trivselsundersøgelsen giver udtryk for, at de en gang imellem har ondt i maven, mener de interviewede elever, at det kan handle om, at de i undervisningssituationen kan være nervøse, hvis de skal til tavlen eller læse op. Man er bange for ikke at gøre det godt nok og for at sige noget forkert. Man kan føle sig udstillet. Dette vurderes af eleverne som stor del af forklaringen på, at nogle elever i undersøgelsen svarer, at man er bange for, at de andre børn griner af en.
At læreren trækker ispinde med navn, er dog ok, ifølge eleverne. Eleverne giver udtryk for, at det nok er svært for skolen/lærerne at gøre noget ved det.
Klasselæreren har som opgave at vurdere, hvorvidt der i deres klasse er elever, der er udsatte og har behov for en trivselsindsats.
Opfølgning - undervisning
Eleverne på mellemtrinnet oplever, at der kan være uro i undervisningen, når de har unge og uerfarne vikarer. Eleverne oplever ikke, at det er tilfældet ved skolens lærere. Der er for frie tøjler ved vikarer, selv om dette også er afhængigt af den enkelte. Eleverne trives godt med lærere, der er tydelige og sjove. Lærerne er generelt tydelige og kan høres. Elever, der taler lavt eller sidder langt fra en, med ryggen til, er svære at høre. Upraktisk med mange foran en og afhængigt af klassens fysiske rammer samt bordopstilling.
Opmærksomheden i undervisningen kan svinge, afhængigt af undervisningssituationen. 6.-7. lektion er generelt mere udfordrende for opmærksomheden, ifølge eleverne. Lærerne er gode til at støtte i undervisningen. De når hurtigt rundt i klassen. Eleverne giver udtryk for, at man selv har stor indflydelse på koncentrationen. Der er dog forslag om at fordele de ”sjove” fag jævnt på ugen.
Eleverne kan fint høre læreren, selv om toget i Herslebsgade indimellem larmer.
Opfølgning på fysiske forhold
Ved klasserne er toiletterne meget fine. Derimod beskrives toiletterne i gården som dårlige.
Kommentarer i øvrigt:
Det kan være svært at nå at spise sin madpakke.
Bordene i bestemte klasser kan opleves lidt for korte.
Eleverne i nogle klasser oplever, at de kunne være bedre til at holde klasseværelserne pæne/ryddelige.
Enkelte klasser påpeger, at der for tit mangler gårdvagter. Men det er dog blevet bedre end året før.
Klasser ønsker længere pause mellem 6.-7. lektion.
Handleplan
Ovenstående toiletforhold i gården giver anledning til, at skolen ser på, hvordan forholdene bedst kan forbedres.
Opfølgning - udskoling
Følgende besvarelser gøres til genstand for en formativ undersøgelse i udskolingen:
Trivsel
Føler du dig ensom? 3% af eleverne svarer ”meget”, og 16% svarer ”middel”.
Det bør undersøges, hvor den ensomhedsfølelse kommer fra, samt hvor ofte, man føler sig ensom. Generelt oplevede eleverne det ikke som om, at der var nogle, der følte sig ensomme. Svarene kan hænge sammen med at nogle ikke er sikre på, hvem de kan arbejde sammen med, hvis de har lidt friere rammer.
Føler du dig tryg på skolen? 19% af eleverne svarer ”middel”, 2% svarer ”ikke meget” og 1% svarer ”slet ikke”.
Her undersøges det, hvordan eleverne forstår tryghed. Hvis man svarer middel, føler man sig så også utryg til tider, og hvilken utryghed er det? Er det i forhold til kammerater eller voksne?
Undervisningen
Hvis der er larm i klassen, kan læreren så hurtigt få skabt ro igen? 24% af eleverne svarer ”nogle gange”, og 4% svarer ”sjældent”.
Her vil det være væsentligt at undersøge, om det gælder særlige klasser, særlige lærere, særlige fag eller undervisningens placering på dagen.
Formodningen kan være, at det meget handler om fag, der foregår udenfor klasselokalet. F.eks. idræt, Fysik/Kemi, praktisk/musiske fag, hvor de daglige strukturer er lidt anderledes. Det kan også skabe uro, når timerne ligger sent på dagen. Ligeledes kan der også komme uro, når det er voksne, som klassen ikke kender, der varetager undervisningen.
Undervisningen giver mig lyst til at lære mere? 5% af eleverne svarer ”rigtig meget”, 37% svarer ”meget”, 44% svarer ”middel”, 12% svarer ”ikke meget” og 2% svarer ”slet ikke”.
Det virker umiddelbart alarmerende, at motivation til videre læring ikke ligger højere. Her vil det være mest interessant at dykke ned i de situationer, hvor undervisningen rent faktisk giver motivation for yderligere læring. Hvad er det motivationen kommer af? Er det knyttet til særlige fag, lærere, klasser?
Der er i nedenstående gennemført fokusgruppeinterviews, med udgangspunkt i ovenstående, med udvalgte elever fra 7.-10. klasse. Der skal i den sammenhæng gøres opmærksom på, at 115 elevbesvarelser i undervisningsmiljøundersøgelsen stammer fra elever, der ved sommerferien, 2022, forlod KSS.
Opfølgning - trivsel
Eleverne forholder sig til, hvorvidt de oplever at føle sig ensomme.Eleverne tror i høj grad, at ensomhedsfølelse ligger i relationen mellem eleverne. Så når man føler sig ensom, er det, fordi man føler, at man mangler nogen at være sammen med. Det gælder både i timerne og i frikvartererne.
Middel utryghed kan være utryghed ved at skulle sige noget på klassen i timerne, mener eleverne. Det kan være mere udtalt i nogle timer end i andre. Eleverne mener, at det er svært at gøre noget ved det. Man vil altid være en lille smule nervøs ved fremlæggelser eller ved at skulle formulere sig meget i klassen. For nogle elever er det et problem, men for andre er det nødvendigt, for at man kan udvikle sig. Det er at være uden for komfortzonen, som eleverne udtrykker det. Det, mener eleverne, at de kan lære af. Det er oplevelsen, at der bliver taget hånd om det, hvis nogle er angste for at fremlægge for en hel klasse, der er vigtigt.
Opfølgning - undervisning
Forespurgt om, hvorvidt det er fag, fysiske rammer eller fx tidspunkter på dagen, der er afgørende for eventuel uro i undervisningen, svarer eleverne, at i nogle timer er der mere uro. Det er f.eks. idræt, eller hvis eleverne er uden for klasserummet. Der er også mere uro i de sidste timer på dagen. Det handler, ifølge eleverne, om, hvor meget lærerne sætter grænser. Generelt mener eleverne dog, at uroen er på et acceptabelt niveau.
Eleverne er overraskede over, at undersøgelsen viser, at så få har lyst til at lære mere.
Eleverne giver dog udtryk for, at motivation kan afhænge af lærernes tilrettelæggelse af undervisningen. Eleverne bliver mest inspirerede af undervisning, hvor de selv skal være aktive, fx:
oGruppearbejde
oDebat på klassen
oForsøg og undersøgelser.
Eleverne oplever, at de bliver meget lidt inspireret af undervisning, hvis de bare skal læse og høres i det læste.
Samlet konklusion på formativ opfølgning
På baggrund af resultaterne i den summative trivselsundersøgelse har skolen i alle tre afdelinger undersøgt udvalgte besvarelser nærmere, idet disse på forskellig vis gav anledning til nysgerrighed på baggrunden for besvarelserne. Disse rettede sig primært mod elevernes faglige trivsel i relation til muligheden for koncentration og opmærksomhed i undervisningen, herunder motivation for undervisning.
Dernæst var vi interesserede i at finde mulige årsager til besvarelser omkring elevernes oplevelse af kulturen i klasserne – rettet mod oplevelsen af tryghed og fællesskabsfølelse.
Endelig er der besvarelser omkring skolens toiletforhold, der har givet anledning til opfølgende undersøgelse.
De formative undersøgelser har givet anledning til pædagogisk opfølgning i klasserne/med elevråd, idet f.eks. toiletforhold i indskolingen viser sig at bunde i uhensigtsmæssig elevadfærd. Andet giver anledning til konkrete tiltag fra skolens side for at udbedre forhold, der påvirker det fysiske undervisningsmiljø. Endelig giver forhold omkring rum for læring og klasserumsledelse anledning til, at lærerne kan drøfte disse besvarelser med klasserne, ligesom skolen iværksætter supervisionsforløb for nye vikarer, så de får værktøjer til styrket klasserumsledelse. Se i øvrigt handleplaner for de enkelte afdelinger.
Da indskoling og mellemtrin anonymt har besvaret samme undersøgelse, har det været umuligt på forhånd at vurdere, hvad den formative undersøgelse i disse afdelinger særskilt burde rette sig imod, hvilket har medført, at vi måtte rette samme opmærksomhed i begge afdelinger. Dette vil fremadrettet betyde, at trivselsundersøgelsen laves særskilt for indskoling og mellemtrin.
Desuden har det vist sig som et uhensigtsmæssigt tidspunkt at gennemføre undersøgelsen i slutningen af skoleåret, idet ca. en fjerdedel af skolens elever havde forladt skolen i 9. og 10. klasse, inden den formative undersøgelse. Skolen har derfor valgt at fremtidige undervisningsmiljøundersøgelser skal ligge i november måned.