Frihed og Folkestyre
Ud over kravet om at "stå mål" med folkeskolen er Kirstine Seligmanns Skole, som fri grundskole, forpligtet i forhold til temaerne: "Frihed og folkestyre" samt "Elevens alsidige udvikling", derfor ønsker skolen at stille skarpt på disse.
Frihed og folkestyre
Udover stå mål med-kravet skal en fri skole opfylde kravet om frihed og folkestyre og demokratisk dannelse.
En fri grundskole skal ifølge friskolelovens § 1, stk. 2, efter skolernes ”formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.”
(Undervisningsministeriet)
Elevens alsidige udvikling
Elevernes alsidige udvikling skal indgå i undervisningen i alle fag og emner.
Elevernes alsidige udvikling er en central del af i folkeskolens formålsparagraf. I samarbejde med forældrene skal folkeskolen give eleverne kundskaber og færdigheder og skal fremme den enkelte elevs alsidige udvikling. Elevernes alsidige udvikling skal således indtænkes i de enkelte fag og emner.
Elevens alsidige udvikling beror blandt andet på, at eleven oplever at have kontrol over egen situation i skolen, at være engageret i undervisningen, at kunne udfordre og bruge sine styrker og læringsmåder og at bidrage til skolen.
(Undervisningsministeriet)
Digital dannelse
Skolens SSP konsulent varetager undervisningen i Sociale medier på 4. og 6. klassetrin.
Eleverne undervises i online kommunikation og etik og moral i forhold til brug af sociale medier og med fokus på venskaber på sociale medier.
4. årgang: Eleverne undervises i online kommunikation og etik og moral i forhold til brug af sociale medier og med fokus på venskaber på sociale medier.
6. årgang: Eleverne får genopfrisket regler, etik og moral på sociale platforme.
Elevundervisningen følges op af et forældremøde, hvor der informeres om aktuelle tendenser for klassen. Der er mulighed for dialog om udfordringer på nettet, fokus på "gode sider" mv.
På 7. årgang benytter skolen sig af politiets forløb "Den sikre side".
Her arbejdes med temaerne; Billeddeling, sikre passwords, kildekritik samt mødet med fremmede på nettet.
Walk through
Walk through har udviklet sig til at være en integreret del af skolens pædagogiske kultur.
Målene med Walk through er at forbedre undervisningen gennem vejledning og feedback i dialog mellem lærer og leder.
Walk through gennemføres i såvel indskoling, på mellemtrinnet samt i udskolingen.
Forløbenes omdrejningspunkter har været: klasserumsledelse, VFL, elever med forskellige behov og forudsætninger, struktur mv.
Walk through indebærer, at leder og lærer drøfter undervisningen med udgangspunkt i lederens hyppige, korte observationer af 5 minutters varighed i klasserne. Ledelsen kommer dermed tæt på undervisningen.
VFL
Personalet arbejder fortsat med Vurdering for læring.
VFL handler om skabelsen af en løbende evalueringspraksis, hvor både elever og lærere har input i undervisningen.
Med vurdering for læring kan læreren give bedre feedback og differentiere undervisningen. Eleven kan bruge vurdering for læring til at få indsigt i sin egen læringsproces.
VFL er udviklet i Norge.
Skolen har gennemført vidensrejser til Norge for at besøge skoler og se metoderne anvendt i praksis, ligesom der er arbejdet med evidens og teorier omkring VFL.
CEPOS analyse
I Cepos' sidste årlige analyse i november 2023 over skolernes løft af eleverne - undervisningseffekten - målt på tallene fra de sidste afgangsprøver - kan det konstateres, at skolen er placeret i den øverste del blandt landets 2000 grundskoler, nemlig på en delt 4. plads. Tallene fra analysen kan ses her